Dresajul de companie presupune parcurgerea urmatoarelor etape:
Testarea aptitudinilor
Testarea aptitudinilor reprezinta pentru instructor prima si cea mai importanta etapa a programului de dresaj. In urma testarii, el are posibilitatea de a stabili receptivitatea si capacitatea de invatare a puiului, precum si metoda si stimulii pe care ii va folosi in perioada de educare. Testarea psihologica nu este o noutate in domeniu, primele teste de evaluare psihologica a cainilor fiind create chiar inainte de primul razboi mondial. La fel ca oamenii, cainii au grade diferite de receptivitate, personalitati si temperamente distincte. Teoretic, cainii pot fi dresati indiferent de varsta sex, rasa sau temperament. In urma testarii aptitudinilor si a evaluarii psihologice, dresorul va va putea spune in ce masura prietenul dumneavostra patruped va putea parcurge cu succes una sau mai multe etape educationale si in ce masura va va putea satisface pe deplin cerintele. Drept urmare, specialistul poate:
- sa va sfatuiasca cum sa reactionati in anumite situatii
- sa depisteze existenta unor probleme de comportament
- sa propuna excluderea cainelui pentru un anumit tip de serviciu
Testarea aptitudinilor nu presupune o educare prealabila a cainelui, ea are ca scop tocmai gasirea celor mai bune mijloace de comunicare si educare a acestuia. Fara a detine cateva informatii despre temperamentul, receptivitatea si aptitudinile cainelui nu vom putea demara un program de dresaj eficient si nici nu vom putea obtine rezultatele dorite de dumneavoastra.
Motivarea pozitiva
Recompensa sau motivarea pozitiva reprezinta tot ceea ce cainele apreciaza. Este folosita pe parcursul intregii perioade de dresaj, fiind eliminata treptat doar o data cu invatarea comenzilor. Unele din cele mai cunoscute “valori canine” sunt hrana si mingiuta (sau saculetul), ambele speculand instinctele native ale cainelui. Daca prima mizeaza pe satisfacerea imediata a unor nevoi fiziologice, respectiv nevoia de hrana, in cel de-al doilea caz instructorul speculeaza instinctul de vanatoare al cainelui. Alte “instrumente” folosite in educarea cainelui sunt: tonalitatea vocala, lauda sau mangaierea. Folosite corespunzator, pot avea aceeasi valoare motivationala.
Corectia – nu este sinonimul pedepsei – poate fi verbala sau fizica (implica folosire zgarzii strangulante sau de forta). Exceptand unele cazuri speciale, corectia trebuie sa intervina numai catre sfarsitul perioadei de invatare, si doar ca o consecinta a refuzului cainelui de a executa comenzile. Cainii lucreaza atat pentru a castiga o recompensa, cat si pentru a evita pedeapsa. De fapt, ei se adapteaza la “cerintele” stapanului… Din diverse motive, mijloacele mecanice si duritatea sunt inca folosite de catre unii asa-zisi “dresori”.
Paradoxal, aceste persoane prefera sa foloseasca pedeapsa in locul motivatiei. Ei nu realizeaza ca, de fapt, cainele pur si simplu lucreaza pentru a evita durerea, fiind lipsit de placerea oricarui beneficiu. Mai mult, aceasta metoda poate crea deviatii comportamentale grave, precum teama de oameni sau agresivitatea necontrolata.
Atentia
Atentia cainelui la conductor reprezinta unul din cele mai importante aspecte ale dresajului canin. Atentia este dovada folosirii unei metode motivationale eficiente, a abilitatii si a calitatilor echipei om-caine. Primul pas in comunicare este captarea interesului patrupedului. Fara aceasta etapa, comunicarea devine unidirectionala si ineficienta. Inca din primele lectii, “educatorul” urmareste atragerea atentiei “elevului” canin. Cu ajutorul recompensei, instructorul stimuleaza cresterea interesului cainelui pentru lucrul in echipa, precum si cresterea receptivitatii acestuia din urma. In procesul de invatare, cainele trebuie ferit de potentialii factori disturbatori (se lucreaza intr-un mediu steril). Trecerea de la acesta la strada parc se face treptat, odata cu fixarea comenzilor. Pentru a nu plictisi sau stresa cainele, dresorul trebuie sa mentina treaz interesul acestuia pe toata durata sedintei de lucru. Nu cautati sa fortati limitele psihice ale cainelui solicitand prelungirea prematura a duratei de lucru. Aceasta va duce la diminuarea interesului si capacitatii de invatare a cainelui. In perioada de invatare, durata optima a unei sedintelor este direct proportionala cu varsta si aptitudinile cainelui. Ea nu depaseste 10 -15 minute (la un caine care a testat foarte bine). Timpul de lucru va creste treptat, odata cu varsta si exersarea zilnica a comenzilor.
Fixarea comenzilor
Fixarea comenzilor este o etapa avansata a dresajului de companie, ce survine numai dupa parcurgerea cu succes a perioadei de invatare. Este conditionata de o foarte buna socializare a cainelui si de participarea dumneavoastra directa in procesul educational. Implica lucrul in conditii de stres si presupune executarea de catre caine doar a comenzilor date de catre conducator (dresor sau proprietar). Cainele trebuie expus progresiv diversilor factori perturbanti sau noului mediu de lucru. Concomitent cu parcurgerea acestei etape a programului de dresaj este recomandata cresterea progresiva a duratei sedintelor de lucru si inceperea unui dresaj specializat (sportiv, de paza si protectie, de salvare etc…). Cresterea duratei de lucru se va face gradual, in functie de rasa, varsta, aptitudini si temperament, mentinandu-se echilibrul psihic al cainelui si evitandu-se extenuarea fizica sau aparitia stresului. Fixarea comenzilor este cea mai buna dovada a implicarii dumneavoasta in procesul educational, a unei colaborari eficiente si reale dintre dumneavoastra si prietenul patruped.